fredag 5 mars 2010

I'm gonna be a supermodel


Hey there!

Så den här veckan har det varit prov i skolan! Eller måndag var en vanlig dag men från och med tisdag var det prov! Då satt jag, tyska Marie och svenska Klara i biblioteket och hade roligt. Hehe. Fast vi gjorde engelskaproven då. Tisdagens prov hade jag faktiskt pluggat en del till men det var två ord jag inte kunde översätta till japanska... SNYFT. Så det kanske blir åtminstone 98/100! Haha.

Sen på onsdagen hade vi inget prov utan såg en film som handlade om några tjejer i en liten gruvstad som började lära sig dansa Hawaiiansk hula hula-dans. Den var spännande! Hehe. Efteråt mötte jag upp med Rei och vi åt lunch på Subway och gick sen runt och fönstershoppade och åt glass på Coldstone. Mums det var gott! Älskar Rei. Vi filmade varandra när vi sa saker på kinesiska och svenska, hihi. Rei är så söt, älskar henne!

Igår torsdag var en superrolig dag, då fick vi tre utbytesstudenter nämligen för ovanlighetens skull åka iväg på en liten utflykt med de två bästa lärarna på skolan (enligt mig), nämligen Mori-sensei (han som är ansvarig för oss utbytesstudenter och gillar Mumin!) och Hosoi-sensei. Hosoi-sensei är min idrottslärare, en liten 50-någonting gubbe som tycker om att skämta med mig och slå mig på fingrarna när jag har för långa naglar. Haha! Han är bäst. Så vi fem åkte med bil till ett ställe som heter Arimatsu. Det är en gammal stadsdel med vackra traditonella gator, och känt för sin lilla batik-industri! That's right, japansk batik! Hahaha. Så vi fick se en liten film om hur det uppkom (jag dåsade till lite), titta in i ett litet museum och prata med några gamla tanter som satt och höll på med det. Det såg väldigt svårt ut! Det är så små mönster nämligen, inte som hippie-batiken liksom.


Typ såhär ser det ut! Fint va? Faktum är att vi själva fick prova på att göra egna små saker! Vi fick göra varsin liten näsduk och handduk. Dock var vi tvungna att enas om en färg, och eftersom vi alla har helt olika smak så blev det lite tjafs, haha. Till slut blev det till att göra det the japanese way: JANKEN!! (sten sax påse). Och jag vann!!!!! Fick bestämma färg på näsduken, vilket var den finaste. Och jag valde ju såklart BLÅ <3! De andra stönade i protest men jag brydde mig inte, hah! Handduken blev rosa. Det var supersvårt verkligen men jag blev nöjd med min näsduk:



Söt va?!
Efter batikaktiviteten skjutsade Mori-sensei och Hosoi-sensei tillbaka oss till skolan (jag somnade i bilen), och efteråt gick jag, Marie och Klara och åt crepes på ett jättebra ställe nära skolan! Det var första gången för mig där, och det var supergott! Jag åt en med grönt te-smak (såklart) och söta japanska bönor. Mums! Sen gick jag och tog en snabb fika med Jonathan, Emile och Logan på Starbucks i Sakae vilket var mysigt men hektiskt för klockan tre skulle jag möta min nya kompis Cagri (utalas Char?) vid Nagoya station för att gå och köpa biljetter till en fotbollsmatch som vi ska gå på tillsammans med Shizuka (som jag har nämnt förut). Cagri är en turkisk kille som bor här i Nagoya tillsammans med sin familj sen två år tillbaks! Coolt va? Hans japanska är jättebra... faktum är att han säger att han inte kan någon engelska så vi pratar bara japanska. Haha! Både han och Shizuka älskar fotboll så det ska bli superkul att gå på mitt livs första fotbollsmatch här med dem! Det är den 21:a mars. Längtar!
Idag var det sista provdagen, jag gjorde sista engelskaprovet. Gick bra förutom en sak som jag inte kunde men vem fasiken kan klandra mig för dummare engelska har jag inte hört!! Jag menar se om NÅGON av er fixar det här:

Sätt in rätt ord i tomrummet så båda meningarna får samma betydelse:
There was no one that could not solve the problem.
There was no one [__] could solve the problem.


Kan ni komma på det? Det ska alltså bli samma betydelse, dvs "det fanns ingen som inte kunde lösa problemet". Ingen kunde inte lösa problemet. Men det funkar ju inte! En variant är ju "There was no one unable to solve the problem", men då behöver man ju inte "could" där... Mystiskt va!

Sen efter det misslyckandet så flamsade jag runt med tjejerna i min klass ett litet tag innan jag gick hem, då alla är lättade och glada över att proven är slut. Aww vad jag älskar alla i min klass, de är så fina!
Efteråt gick jag och åt lunch med Logan på en pizzeria nära Nagoya station. Det var supergott! Jag och Logan pratade om japaner, japanska, framtiden, Apple och iPhone och olika saker. Logan är en fin kille han! Sen när vi var på väg tillbaks så skulle vi gå över ett övergångsställe och jag tog hans hand och hoppsade lite fånigt (haha), då plötsligt jag hör hur någon ropar "Moa!" bakom mig. Och det var Shiori och Miho från skolan...!! Ahahaha, de stirrade på Logan och på våra händer och jag ville bara dö. Vad jag kommer bli utfrågad på måndag... haha.

Sen har jag ju inte skrivit om när jag var på öppet hus för Nagoya Visual Arts förra söndagen! Jag trodde det skulle vara lite som någon av de där festivalerna jag gått på, när man bara går runt och tittar och äter goda saker, så jag drog med mig Jonathan, Logan, Emile och en japansk tjej som är Emiles kompis (Emile är en jätterolig kille från Belgien). Haha, det visade sig vara värsta minikursen istället! Vi blev infösade i ett klassrum med några andra japaner av en skitnervös personal som inte visste vad de skulle göra av alla utlänningar, hahaha. Sen hölls det någon liten föreläsning av en cool japan som hette Naoki Ichio, som är filmregissör och har gjort en film som heter A Drowning Man (som jag gärna vill se!). Han visade oss 16mm-kameror och hur de fungerar och jämförde sen med DV-kameror och pratade lite om films historia och annat spännande (jag hade lite dåligt samvete för att ha tvingat med mina vänner som bara satt där helt ointresserade, hahaha). Sen delades vi in i grupper och fick i uppgift att filma en liten film var på en minut som skulle innehålla något intressant. PRESTATIONSÅNGEST säger jag bara! Jag fick dessutom den första lotten i min grupp, så vi tog en kamera och gick ut i en park och försökte hitta något kul. Jag filmade till slut en lammunge som stod vid något tält i parken där det var som någon liten event med scen och mat och olika saker. Haha men halvvägs så började jag gå med kameran in i festivalen med tanken om att hinna ända fram till scenen men jag hann inte det så det blev värsta abrupt! Jag kände mig SÅÅ dum! Sen när vi skulle redovisa våra filmer så hade alla andra nästan bara flamsat så coola regissör-föreläsaren gillade min bäst ändå. Hah! Sen pratade jag med honom en lång stund om japansk filmindustri och skolor och filmfestivaler och lite olika, det var väldigt roligt! Efteråt sa alla mina vänner att de tyckt att det varit jättekul. Success! Haha.

Sen till sist tänkte jag berätta en rolig sak som hände mig när jag var ute med Rei i onsdags, nämligen att jag blev modellscoutad! Av en riktigt modellagentur faktiskt...! Crazy va, det är ju såklart bara för att jag är gaijin, men jag tyckte det var kul i alla fall. Jag fick ett visitkort och sen har jag mejlat lite med managern som "upptäckte" mig, han vill att jag ska komma till deras kontor och prata lite. Dock vet jag inte om det hela kommer gå för dels är jag redan så pass upptagen med skola och vänner som det är, och sen vet jag inte ens om EF tillåter det...! Så jag ringde dem idag och de bad mig skicka lite info om modellagenturen först till dem så får vi se. Haha. Det vore ju som sagt en kul grej bara (ännu kuligare om man får pengar för det också!), men ja, vi får se som sagt. Moa the supermodel! (Därav inläggets titel)

Well then, där har ni the fabulous life of Moa the japan just nu, imorgon ska jag ha filmkväll med mina klasskompisar och sen sova hos Haruna!! Yaaay! <3

Bai bai〜

PS. Rätt svar för problemet där uppe är:
There was no one but could solve the problem.

Har ni hört något så dumt?!

10 kommentarer:

  1. I have no idea what you have written but I want to assure you that indeed we can both solve the problem.

    SvaraRadera
  2. except that we couldn't XD XD

    SvaraRadera
  3. How about "butt" Hahahaha!!!

    Moa-chann, när (om?) du kommer tillbaka till Sverige, kan du inte se till att Sanae, jag och Ellen kunde träffas i Stockholm i sommar? Annyong?

    SvaraRadera
  4. wow! enfotbollsintresseradduktigiskolanbatikhantverkskunnigsupersocialeventuellfotomodellgaijintjejpåstorslagnaäventyrijapanland! vad kan man säga.. låter helt suveränt ju! och rättvist liksom. och nedräkningen till PoC-besöket fortsätter. jag vet att dom längtar och säkert du med. kram påre darling moa-chan.

    SvaraRadera
  5. Superinlägg, tycker jag, kul att regissören tyckte om din film!
    Du försökte ju faktiskt skildra något, såklart...
    Modellandet kanske inte är ditt focus just nu, även om förutsättningarna inte saknas!

    Älskling du verkar ha det så bra, fortsätt med det!

    SvaraRadera
  6. Förresten, vilken löjlig kuggfråga från Ms Messerschmitter-san på engelska...

    SvaraRadera
  7. There was no one who could solve the problem...
    tror jag att det ska sa som den anonyma personen sa x3

    I'm a reader by the way(Y)
    tycker om din blogg, intressant, rolig och trevlig^^

    SvaraRadera
  8. ååh tack vad glad jag blir! :D

    SvaraRadera
  9. Det ska vara who ^^ ÄLSKAR engelska❤

    SvaraRadera