tisdag 16 mars 2010

Sakura Frappuccino ♥



Hej gänget!

Igår måndag gick jag med klassen och såg en musikal, men den började inte förens vid ett ungefär så jag och Marie möttes upp vid tio och gick och tog en brunch på Starbucks! Det var supermysigt skall ni veta, och sen gick vi förstås och tog purikura innan vi åkte in till Nagoya New Musical Theatre.
Musikalen vi skulle se var 『オペラ座の怪人』, Fantomen på Operan! Faktum är att jag självklart hade hört titeln förut men inte visste alls mycket om den, ännu mindre vad den handlade om. Men ååh vad jag tyckte om den! Blev ruskigt sugen på att se den på engelska dock, liksom mina klasskamrater ("Hallå Toshiko-sensei (vår lärare), varför kan vi inte se den på engelska för, vi går ju faktiskt i internationella klassen!"). Men den funkade på japanska också! Haha, japansk opera. Första operan i mitt liv faktiskt! Superkul, måste gå på mer sånt. Haha. Dock var den ju jättesorglig! (JA JAG FÄLLDE MER ÄN EN TÅR) Håller på att ladda ner filmen nu med Gerard Butler! Hihi. ♥

Fantomen på Operan - japanska: (från 2004, inte den jag var på)


Idag var det dagen jag fruktade, temadagen! Haha. Gillar hur man kan fasa en dag som sedan visar sig vara superrolig! Först lyssnade vi på någon mystisk man i en timme i aulan som pratade om hur vi ska välja universitet noga ("Ni vet att det finns människor som gifter sig 2-3 gånger i livet? Att det finns människor som tar studenten från universitetet 2-3 gånger i livet? Vill ni bli en av dem? Nej, precis så lyssna på mig nu..."), vilket var pisstråkigt och alla sov men sen fick vi gå till klassrummen tillhörandes våra respektive grupper och jag hade fått reda på på morgonen att mitt tema inte alls var så komplicerat som jag trodde utan handlade om något helt annat, nämligen social välfärd typ (oops fel ord på mitt elektroniska upplagsverk). Och det var ganska intressant måste jag medge, det var en gammal professor där från ett universitet som pratade om typ äldervård, allmäna hjälpmedel i vardagen och andra saker. När den timmen var slut så skulle jag och de två andra tjejerna från min klass gå tillbaks till vårt klassrum då professorn började prata med mig. När jag sa att jag var från Sverige blev han superexalterad och sa att han hade en professor-väninna som hade bott i Sverige till och från och undervisat på Stockholms Universitet. Jaha vad trevligt tänkte jag som inte fattade riktigt allt men log och nickade, och faktum är att han blev så uppspelt att han ringde till den här väninnan och räckte telefonen till mig och sa "Här, här!". Och hon var jätteduktig på svenska! Kände mig lite lustig där jag stod och pratade svenska i telefon mitt i korridoren där alla gick förbi och blåstirrade, dels för att det var på ett mystiskt språk de aldrig hört och dels för att mobiltelefoner är STENFÖRBJUDNA i skolan (alla har förstås med sig sina ändå och gömmer dem i väskorna dock, inklusive jag själv). Det var kul! Hon åker till Sverige igen nu om två dagar men kommer tillbaks hit till Japan i april, och då ska jag träffa henne och gå och äta lunch! Så spännande! Hon var sååå gullig och frågade om hon skulle ta med sig något svenskt till mig men jag förklarade att min mamma och syster skulle komma under vårlovet med en del saker (hoppas jag?!) så det behövdes inte.
Haha världen är så liten...

Sen åkte jag och åt lunch på Macku (McDonalds) med Haruna och Sachi! Jag och Haruna provade den nya "California Burger" som var supergod! Yaay. Japanska McDonalds har haft någon kampagn här där de gör burgare för några av Americas olika stater. Texas, New York, Hawaii och Kalifornien har varit, men jag har bara ätit Kaliforniens. Gillar reklamerna!



Nu ska jag nog ta och börja på mina bilder och uppsats till Kulturama som måste vara färdiga och inmejlade på fredag för då ska de ringa mig och intervjua mig över telefon... めんどくせえな。。。 Kunde det inte räcka med mina storslagna resultat från förra året liksom. But whatever!

Imorgon är det ledigt från skolan - yippie! På torsdag är det bara städning och på fredag är det avslutning - yippie igen!

Bai bai

2 kommentarer:

  1. hej moi-choi.
    länkar en snygg video som du kanske uppskattar, fransk techno som utspelar sig i tokyo.

    http://www.youtube.com/watch?v=I2dfGC1oziE

    låter som du hare bra, vilket gläder mig mkt!
    snart får du träffa fam också. you do this well.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Men Moa då!
    Vilken rolig upplevelse! Och vilka roliga människor du råkade ut för...
    Tycker verkligen att du ska på lunch med henne, så kul!
    Haha, kul att prata svenska så där i telefon bara, hon måste ha varit i Sverige ganska länge för kunna svenska så pass...
    Dom på skolan kunde ju inte säga nåt eftersom föreläsaren gav dig telefonen, hihi....
    Vi hörs snart igen,
    Jättelång kram och puss från din Papi

    SvaraRadera