tisdag 22 september 2009

Taikusai

(Idrottsfestival)

Hela skolan (med det menar jag högstadiet och gymnasiet) var indelad i fyra olika lag: Gul, Blå, Röd och Vit, alltså rätt stora lag bestående av många olika klasser. Min klass var i Gula laget. Alla lag hade förberett ungefär tre olika danser till tre olika låtar, som ett dansprogram, och Gula lagets dans var jätterolig (som jag skrev i föra inlägget).
Hur som helst började dagen runt nio och vi gick i framåt marsch till Mizuho Undojo (idrottsstadiumet som ligger nära skolan), där alla klasser satte sig under tält som skulle skydda för solen (detta hjälpte förstås inte mig, jag fick en bränna i ansiktet värre än Dramas i Entourage när de är på Comic Con). Efter det var det uppställning och alla klasser ställde sig i enorma led över hela planen, och lärare pratade och bugade och bockade och jag stod där och svettades i min idrottsuniform som jag fått dagen innan.
Sen tittade vi på när de hissade Japans flagga och skolans flagga medans bandklubben spelade respektive nationalsånger (that’s right, min skola har en egen sång!), och sen gjorde vi Radio Taiso, som kanske några av er har hört talas om, som är uppvärmingsövningar till ett radioband i bakgrunden. En fin japansk gubbe säger ”Ich, ni, san, shi” om och om igen inspelat på ett band och alla japaner böjer och tänjer hit och dit. Jag, utlänningen, tittar på personen framför och försöker se ut som att jag vet vad jag gör, hahaha.
Efter den lilla formaliteten började tävlingarna. Det var stafettliknande lopp som olika människor från varje lag sprang, även de från min klass. Jag fick inte springa, vilket jag var dels tacksam för, dels lite besviken över. Men trots att det stack i benen och mina träningsskor kändes väldigt springbara så hade det varit väldigt pinsamt om jag hade förlorat... mot japaner...
Så jag satt och tittade på och pratade med elever som var nyfikna på mig, bl a så skulle jag gå och dricka vatten vid drickfontänen då jag började prata med två tjejer (som jag inte minns namnen på... såklart), och som sen dess är medlemmar i min fanclub och hejar på mig i korridorerna. Jag känner igen den enda tjejen dock, för hon är lång och snygg, så ibland kan jag till och med säga hej först *stolt*.
På eftermiddagen, vid 2 ungefär, började danserna. Mitt lag var först, Kiroi Gumi (Gula laget), och allt gick bra. Det var superkul, och jag tyckte till och med bara det var roligt att stå längst fram faktiskt. Försökte le extra mycket och de tjejerna som står bredvid mig från min klass och jag har gjort ett skämt av att överdriva rörelserna extra mycket, så vi hade väldigt kul.
Efter det var det lite tävlingar till och sen var det dragkamp. Jag fick inte dra men hejade på så gott jag förmådde tillsammans med min kompis Shiori-chan, och pratade med några tjejer som kom fram till mig och inledde konversationen med ”You are pretty!!”. Hahaha. Så söta! Glömt deras namn med...
Sen var det dags för vinnaren att koras! Och vilka vann om inte GULA LAGET! Hurra! Det var dock ingen surprise för vi hade vunnit överlägset många tävlingar under dagens förlopp, men ändå! Jag blev väldigt glad och hurrade med Hikaru som har hjälpt mig med dansen. Hon är så underbart snäll!
Till slut hade vi uppställning igen och gjorde Radio Taiso igen, tittade på när flaggorna togs ner och packade ihop och gick tillbaks till skolan. Jag var väldigt trött, men glad!
















En video av blåa lagets dans:

2 kommentarer:

  1. FFIIIN DANS! och härligt med snygga fans!

    SvaraRadera
  2. Sol, sol, sol... Sunblock 50+ rekommenderas för dig "白い・ちゃん"! Kom ihåg, att du bor på Khadafis breddgrader! ;-))

    SvaraRadera