tisdag 29 september 2009

Matsuri

Häromdagen visade jag min blogg för min värdpappa, och sen dess har det typ blivit hans livs mål att hitta på japanska traditionella aktiviteter, fotografera mig utövandes dem, och sen skicka bilderna till mig så jag kan lägga upp ett inlägg om det. Haha.
Inlägget "Matcha" är ett exempel på det, hahaha. Då var vi på kontoret och jag fick inte ens en chans att skriva något, direkt upp skulle det. Hahaha!

Så detta inlägg är alltså om en liten (smått öde) lokal matsuri (typ festival) jag gick på med mina värdföräldrar för några dagar sen. Dessa finns det mest av på sommaren, men tydligen var det en liten här nu på höstens upprinnelse (synonymer.se, hahahaha).
Det var faktiskt superkul! Jag åt en crepe med choklad, banan och hasselnötter och spelade något litet spel i ett desperat försök att vinna en dammig tamagotchi, dock utan framgång. Lite sorgligt var det faktiskt. Sen vandrade små folkmassor förbi, bestående av små dansande japanska flickor i kimonos och vackra håruppsättningar och män bärandes på vad som kallas mikoshi med små pojkar i. Vi träffade även ett superhärligt gäng japanska gubbar som jag pratade med en del, två av dem hade varit i Sverige faktiskt! Rätt coolt. En var särskilt intresserad av mig, han var så gullig! Han kunde inte sluta berätta hur fantastiskt han tyckte det var att jag gjorde ett utlandsår så här, så jag kände mig rätt uppskattad. Haha.
Sen kom en liten japansk dam fram från ingenstans och började klä på mig en slags tradtionell japansk matsuri-klädsel som kallas happi, och jag fick ta lite bilder. Sen skulle jag och mina värdföräldrar gå, så jag sa adjö till de trevliga japanska farbröderna som önskade mig all lycka, och han som gillade mig extra mycket sa "Se till att bli en underbar person!". Det tyckte jag var så härligt att säga till någon man antagligen aldrig kommer träffa igen, på något sätt. Rätt peppigt, liksom. Det bästa av allt var dock att jag FICK happin! Med pannbandet och allt! Det gjorde typ hela det här året, haha. Så jäkla ballt! Jag menar, se på bilderna. Har ni någonsin sett mig ha på mig något coolare?

Bicycle, bye bicycle (ahahaha)

Moa, japanen









7 kommentarer:

  1. så underbart - vist var det den som du visade på skype? (kunde inte låta bli att lägga märke till de rosa crocsen, hah, men jag ska inte säga något, jag drömmer ju om ett par uggs och en massa ginakläder..) kärlek fån agnes till söta moa

    SvaraRadera
  2. du ska bara veta hur sköna crocs är!!!

    ...ska jag inte säga (även om jag vill, haha). men de är en present så jag försöker använda dem då och då :P

    SvaraRadera
  3. moa-chan; crocs or not - kawaii! (och jag tror också crocs är supersköna, men jag får INTE skaffa enligt den stränga you know who..) <3

    SvaraRadera
  4. ha, ha I heard that!!! crocs är en riktigt no-no. Men Moa, du är excused för du är så långt borta och det är så varmt och jag saknar dig så.... Puss från den Stränga Mamma Pia.

    SvaraRadera
  5. Sorry Älskling!
    Crocs är verkligen ett no-no!
    Här hemma har det varit uppe i TV som Uppdrag Granskning, artiklar i DN, SVD, om de att har och avger ämnen som leder till infertilitet!!!!!
    Mitt råd är; kasta dom omedelbart,
    det är giftiga ämnen det handlar om!
    Kanske man vill se sig som morfar far nån gång i framtiden??!!!
    Älskar din berättelse om den gamla farbrorn,
    så klok...
    Pusss och puussss igen, Papi

    SvaraRadera
  6. LOL BYE BICYCLE! spara crocsen!!!!
    jag ska pa matsuri nasta sondag ^^
    vi hors snart!

    SvaraRadera