onsdag 9 september 2009

プリクラ (PURIKURA)


Så jag tänkte skriva lite om Purikura!

Purikura står för Print Club (Purinto Kurabu) och är ett fenomen som är väldigt populärt bland japanska tonårstjejer. Det fungerar så att man går in i en enorm rosa fotoautomat, betalar och väljer layout, tar bilder och sedan går in i ett separat bås för att dekorera dem. Det som händer därimellan är dock att maskinen automatiskt gör ansikterna slätare, vitare och tjockar till ögonfransarna lite så man helt enkelt ska bli snyggare. Sen sker dekoreringen som sagt, och det brukar oftast bestå av deltagarnas namn, datum och kanske något i stil med "Friends Forever!" skrivet med rosa skimrande bokstäver! Låter det inte kul?!

Idag träffade jag Jonathan, Logan, Boss från Campet + en kille som heter Lev som är från Amerika och går på samma skola som dem, men som är här med en annan organisation. Det var jättekul! Vi drack bubbelte (som iste fast med små mjuka geléklumpar i botten), gick omkring i Osu (Nagoyas Harajuku) och de gav mig en födelsedagspresent!


Ponyo-filmen (som jag inte har sett klart!), ett litet klistermärkesalbum med Ponyo-motiv (och med en jättegullig födelsedagshälsning skriven av Jonathan), och godis! Jag blev så galet glad, de är så snälla!
Sen gick vi till en spelhall och spelade lite spel och jag tvingade dem ta Purikura med mig! Hahaha, det tyckte inte Lev var kul. De andra var rätt på! Här har ni resultatet:


Haha, det var sjukt kul! På bilden längst ner till höger la jag till lite smink på Jonathan, något alla utom just han tyckte var mycket roligt. Haha!



Så, det var allt för idag! Nästa inlägg hade jag tänkt skulle bli lite om min skola och min vardag. Jag har en massa idéer om vad jag vill skriva om faktiskt! Det är kul att blogga. Men EF har varnat för att vara inne på datorn för mycket, så om det dröjer lite mellan inläggen får ni ha överseende med det. Jag är ledsen om jag inte hinner svara på alla mejl heller! Jag blir väldigt glad men det är trots allt bloggen jag prioriterar för att alla ska kunna ta del av det, you know?

Tack så jättemycket för alla födelsedagshälsningar och för alla mejl till min keitai!

Ja ne!

5 kommentarer:

  1. Fan vad nice kompisar du har. Jag har engelska for the moment och hoppas att han inte fångat mig med min phone. Men var tvungen att se det nya inlägget mot alla odds och lärare. Puss Moa!! U rock

    SvaraRadera
  2. indeed moa, u rock! din blogg är fabulös! däremot låter bubbelte riktigt, riktigt äckligt, and i'm sure that was green too ;o) kram / kalle

    SvaraRadera
  3. Moa-älskling, jag tyckte det var jättekul att se båda dina Purikura-moments verkade jätteroliga och bilderna är helt ljuvliga. Jag hade så gärna gjort sånt när vi var i Japan. Eller är det kanske helt fel för en 44-årig mamma...?! Förmodligen! Va kul att du träffade dina Camp-kompisar. Bry dig inte om oss och mejlande och bloggande. Vi klarar oss finfint och njuter av varje inlägg du gör. Ta din tid och lägg upp nåt när det känns aktuellt och när du får en stund över. Jag vet ju att dina japanska vardag är rätt intensiv. Jag har jobbat min sista dag i Turkiet och är på väg hem imorgon. Det ska bli jätteskönt, det här med Turkiet var inte min grej riktigt. Men jobbet gick bra! Puss och kram.

    SvaraRadera
  4. Vilket fint boys-harem du har skaffat XD! Jag har fått mitt visum nu och allt :) men jag börjar bli orolig för att missa culture och sports festival :( I hope not... anyway I miss you! Åt en T-bergis imorse till frukost och tänkte på dej :) PUSS!

    SvaraRadera
  5. Hihi! Vilket kul inlägg! Purikura verkar roligt, och så kul med dina camp-kompisar.. gulligt med presenter också..
    Stor lång jättepuss, p

    SvaraRadera