onsdag 2 september 2009

Keitai och skola

Hallå hallå!

Idag var det första skoldagen! Eller ja, igår var egentligen första skoldagen men då presenterade jag mig bara. Idag hade jag lektioner och åt lunch och så. Och som ni kanske redan vet så måste jag vänta en vecka på skoluniformen, så tills dess lånar jag min värdsyster Akanes som är lite annorlunda från den på min skola, men den funkar.
Skolan är mysig! Alla är snälla. Jag har redan en massa kompisar som jag ska gå och shoppa och ta purikura med, ser fram emot det (jag förklarar vad purikura är när jag väl har gjort det)! Det jag gillar med min skola är också att hittills så känns den inte särskilt strikt. Alla har kjolarna som de vill, lärarna skämtar med eleverna och det är allmänt en rätt skön stämning. Så det är ju bra! Och nästa vecka kommer det två utbytesstudenter till, en från Tyskland och en till från Sverige. En pinsamt stor del av mig slog lyckovolter när jag hörde om svensken, ahahaha. Vi kommer dock antagligen inte gå i samma klass, men ändå. En känsla av trygghet. Ahahaha.

Jag saknar inte Sverige särskilt mycket dock. Däremot saknar jag alla från Campet, buhuhuhu! Sorgligt, sorgligt. Men imorgon ska jag kanske träffa Jonathan, Boss och Logan efter skolan! Ahh, snälla låt mig sluta någorlunda tidigt så jag kan träffa dem...! De har ledigt från sin skola på grund av alla prov. Inte jag. Jag måste sitta i biblioteket och se på film och konversera med min kontaktperson på skolan, Yasukazu Mori. Han är i och försig rätt trevlig. Haha.

Det går bra med japanskan! Jag lär mig nya saker varje dag genom att prata och lyssna och det bästa: se på TV. Här hemma står TVn på 24/7. Det är kul! Och jag ser på alla japanska draman tillsammans med mina värdsystrar. Akane, den yngsta, är SÅ gullig. Hon har radat upp en massa japanska skivor till mig som jag får låna och tanka in i datorn, och hon köper fangirl-tidningar åt mig som vi tittar i tillsammans, och häromdagen efter att jag hjälpte henne med engelskaläxan så GAV hon mig sin "Seishun Amigo"-singel med Shuuji to Akira! Jag älskar den låten! (Du med, Clara!)
Nu har Erika kommit tillbaks från Tokyo också. Jag gillar henne jättemycket redan! Hon är så cool med sin cheerleading, och dessutom är hon jättelång och har stora fötter! Och hon var ett år i Indiana med EF samtidigt som Clara! Coolt eller vad? Så familjen vet i alla fall hur det är att sända iväg ett barn, jag tror inte de har tagit emot någon förut. Och just det ja, Erika fyller år på samma dag som jag! Nu på söndag, dvs.
Min värdpappa och jag fortsätter att ha våra jazz och prat-sessioner på kontoret, det är nice. Han älskar att fota också, han visade mig alla kameror han hade. Det var rätt många! Och stora objektiv hade han också...! Läskigt.
Jag trivs väldigt bra med min värdfamilj, det är ett som är säkert! Och idag gjorde vi Gyoza förresten! Jag fick vara med och göra själva knytena, det var svårt först men kul. Och OJ vad gott det var! Det godaste jag ätit sen jag kom hit, tror jag.

Och sen, keitai! (Mobiltelefon) Det blev en rosa. Den är sååå fin! Och jag har redan 14 kontakter (yay!). Jag kan ta bilder med den (5,2 megapixel), se på TV, och ringa och mejla (i Japan smsar man inte, man har en egen mejladress till telefonen). Min mejladress är moa-0906@docomo.ne.jp
Så om ni vill att jag ska veta något right away är det dit ni ska mejla! Okee?

Jag ska ladda upp bilder, jag lovar, men den enda tiden jag känner att jag vill använda datorn på är på kvällen innnan jag ska sova, och då behöver jag egentligen sova för jag blir så oehört trött på dagarna annars. Men i helgen ska jag ladda upp en massa bilder hade jag tänkt!

Och just det, tack så mycket för alla kommentarer! Jag blir väldigt glad... ^__^

Ja ne!

9 kommentarer:

  1. tack för fint inlägg! låter toppen! kom det fram nåt på keitain ;o))? kram / kalle

    SvaraRadera
  2. JAG ÄLSKAR DEN LÅTEN!!! <3

    SvaraRadera
  3. JAG ÄLSKAR OCKSÅ DEN LÅTEN :) hinner du åtminstånde läsa mitt senaste blogginlägg bästis? PUSSSSSS

    SvaraRadera
  4. Moa! Min älskling! Så bra allt låter.. så himla kul!!!
    Skulle i och för sig gärna se lite bilder så småningom..

    Men du måste inte känna att du måste höra av dig till alla,
    blir trycket för stort så gör som Clara, lägg info på bloggen, det är inte meningen att du ska sitta uppe på nätterna och chatta med oss,
    du är där och vi är här, så blir det nu ett tag,
    Du ska njuta av din tid i Japan nu...
    Bara i omtanke på dig, men älskar att höra om allt som händer,
    men tänk på dig själv lite...
    älskar dig, papi

    SvaraRadera
  5. Hej min finaste Moa. Tack för ett fantastiskt inlägg. Du skriver så passionerat och snyggt att det känns som att jag är med dig där i Nagoya. Och att göra egna gyoza, va häftigt! Härligt att höra att du gillar skolan och att du redan har kompisar. Och att du har kontakt med camp-vänner! Det låter som att campet verkligen var en upplevelse. I´m so happy for you! Ha en skön vecka. Puss och kram, Mamma.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med din far! bry dej om din egen upplevelse i första taget! PUSS

    SvaraRadera
  7. Jag vet att den här kommentaren är helt onödig men jag håller med den där ellen och din far, du måste ju leva livet. Och ellen förklarade det där om att logga in på skype och hoppas på det bästa och det låter bra. Puss!
    (Förstår verkligen inte hur man gör så att ens namn står där uppe så jag fortsätter med att signera på slutet) Aggan

    SvaraRadera
  8. Katarina Ericsson5 oktober 2009 kl. 13:29

    Hejsan!
    Jag råkade bara hitta din blogg när jag letade efter cheerleadinginlägg. Lustigt, jag pluggade i Nagoya för hela 12 år sen så jag kände att jag var tvungen att göra ett inlägg. Jag var med i cheerleadingklubben Rustles på Nanzan Daigaku då. Hoppas att du trivs i Nagoya och att du blir pera pera snabbt :-)

    SvaraRadera