tisdag 9 februari 2010

Svar på frågor och The Cove

Här kommer svar på dina frågor, Tussan!

Jo, HEADERN (skryt skryt) gjorde jag i Photoshop! Dock är jag inte sådär superskillad i PS men jag gjorde mitt bästa! 頑張った☆
Och ja, jag antar att jag åker hem igen i slutet av juni någon gång? Har inte fått datum eller så av EF än men enligt mina källor (hahahahaha) lär det vara någonstans där omkring.
Och boken ja, klurigt är det men har man ett elektroniskt uppslagsverk är ingenting omöjligt! Häromdagen översatte jag en text om Global Warming från engelska till japanska, det var kul! Haha.
Jag tittade inte så mycket på schemat i början för alla sa att det inte riktigt stämde, så det blev till att fråga klasskompisar istället vad nästa lektionen var för något (bra sätt att få nya vänner på! Haha käckaste tipset). Nu kan jag läsa allting så det är bara att titta. Haha, oroa dig inte, man räknar ut vad allt betyder efter ett tag! (Även om det känns omöjligt)
Jo man ska nog fråga innan man provar, fast oftast springer butiksbiträderna fram till dig ändå och bombarderar dig med "åååhhh visst är den söt? Och med din vackra hårfärg kommer det bli jättesnyggt! Och du kan kombinera med de här stövlarna! Och HÄR är provrummen, prova gärna!". Och glöm inte att ta av dig skorna utanför provrummen!! Glömmer jag hela tiden (och blir tillsagd varje gång).
Det går fortare än fort, håll ut! Du åker ju snart ju!

Och sen tänkte jag skriva lite om The Cove som Andreas tipsade mig om, som är en dokumentärfilm om hur delfiner slaktas och äts i Japan. Jag såg den precis nu, och trots att den var väldigt spännande och bra var det ju inte utan att bli jäkligt illa berörd alltså. Japaner kan vara så trångsynta... usch. Och det värsta av allt är att den här speciella bukten där den värsta slakten tar plats ligger supernära Nagoya! Bara två prefekturer bort. Gud så konstigt. Jag som ska på akvarium på torsdag, dessutom. Har de delfiner där kommer jag bryta ihop. Fy fan. Mitt tips till er alla är att se den här filmen, och sedan gå in på http://www.takepart.com/thecove/



Puss på er alla!
Moa

6 kommentarer:

  1. Vilket schysst inlägg, blev illa berörd också av de tokiga japanerna...
    Ska till Kolmården i helgen på 50-årsfest, hennes man driver Kolmården, så han bjuder på allt med program i djurparken, med tema närkontakt med djur...
    Hoppas förståss på delfinariet bla.

    SvaraRadera
  2. Såg en programsnutt i Schweizisk TV om detta i morse av en händelse. Läskigt. Men de nämnde att de gör samma sak på Färöarna !! (=EU).

    SvaraRadera
  3. haha lenze, jag tyckte det stod "driver MED kolmården" haha

    SvaraRadera
  4. vidrigt är det vad dom gör..
    bra att det kommer fram!
    hoppas du får en fin helg!
    pok/k

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för svaret^^! Nästa gång skriver jag nog på facebook, så att jag inte stör dig på din blogg^^!

    SvaraRadera