söndag 27 december 2009

メリークリ♡

....

Några dagar sent men vem räknar? GOD JUL till er alla och trevligt slut eller vad det nu är man säger. Hoppas ni njuter av snön därhemma (avundsjukan är farligt stor) och leker ordentligt med era juklappar! Hahaha.

Ett litet tag sen jag skrev sist, jag har hunnit besöka Osaka som sagt, haft avslutning i skolan, firat Jonathans födelsedag, sett TVÅ filmer på bio varav en var i 3D, och sen såklart haft jul. Jul i Japan är inte mycket till jul, och jag fick faktiskt min första lilla dos hemlängtan måste jag erkänna, men helt tokigt var det inte! På julafton låg jag hemma och degade hela dagen och sen åt vi jul-kyckling och sushi och jag och Akane fick dricka barnchampagne med vindruvssmak! Det var GOTT! Sen åt vi en cheesecake som jultårta, som min värdmamma viskade hade kostat 6000 yen (ungefär 500 svenska kronor), och sen sa hon att vi inte fick säga något till min värdpappa för att han skulle få en chock och svimma, hahaha. Den var GOD men ojojoj så mättande... dog ett litet slag kan jag berätta. Sen var det även Hana Yori Dango-julspecial på TV (Hana Yori Dango är en japansk TV-serie som typ är anledningen till att jag kom till Japan, haha), så det gick väl inte såndär jättestor nöd på mig antar jag. Och TACK för alla presenter från Sverige jag fått! Ni är så goa!
Sen på juldagen, som man egentligen firar mer än julafton här i Japan, så träffade jag lite kompisar inne i Nagoya och gick och åt lunch tillsammans med! Det var riktigt trevligt faktiskt, och GOTT! Det var en restaurang där man plockade på sig saker vid en liten buffé och sedan friterade dem själv vid bordet i den lilla fritösen som satt i mitten. MUMS ♥
Sen igår, den 26:e, hade jag och Akane en liten quality time-dag tillsammans! Det var supermysigt, vi gick först och såg UP i 3D (kostade 160 kr... DYRT!) som var helt UNDERBAR tyckte jag! Trots att den var på japanska, haha. Supermysig liten story ju! Sen gick vi och sjöng karaoke i typ 4 och en halv timme, hahaha. Men vi måste ju öva inför konserten vi ska gå på med AAA, Akanes favoritgrupp, tillsammans i mars! Det ska bli kul! Japanska konserter är något speciellt har jag fått höra så det ser jag fram emot!

Så nu ska jag bara slappa under mitt lilla vinterlov här, träffa kompisar, äta godis och sova sova sova SOVA! ☆ Hahaha. Dock har jag en läxa från skolan att skriva om Sveriges och Japans skillnader gällande något särskilt ämne, och sen idag fick jag ett brev hem av min mentor där hon skrev att historieläraren bestämt sig för att ge mig fetaste läxan av någon anledning, men att jag inte behöver göra den om jag inte vill... Alltså! De fattar de väl själva att jag inte vill, det är ju lov för fasiken! Men nu kan jag ju inte direkt bara säga nej för då verkar jag ju lat och BLAAARGH dessutom är mina böcker i skolan! Och det är ju inte direkt som att jag fattar någonting heller... haha.
Dock fick jag även ett till brev idag från några tjejer från en skola här i Nagoya som heter Nagoya Visual Arts! Vi hade en dag i skolan för ett litet tag sen där det kom en massa människor från olika universitet och skolor och höll föreläsningar, och min mentor hade satt mig på en föreläsning om så kallade senmon gakko (inte universitet utan som en kortare, mer intensiv efterutbildning med en inrikting som till exempel musik, design, foto eller film), där dessa tjejer från Nagoya Visual Arts pratade. Det var mest om musik och sånt, men de frågade mig vad jag var intresserad av och jag svarade "film", och de förklarade att det var en tuff bransch och man måste jobba hårt och sånt där som jag redan vet, men i alla fall så fick jag en liten bok med olika senmon gakko listade från hela Japan som varit väldigt kul att titta i! Det finns inte sådär galet många filmskolor i Japan men några stycken i alla fall.
Så idag i alla fall, så fick jag ett personligt brev från de där tjejerna där de skrev att trots att det var tufft med film borde jag kämpa på och att de trodde jag skulle kunna gå långt (haha, japaner alltså). Och så bjöd de in mig på öppet hus i januari och februari, då filmavdelningen skulle ha någon slags 16 mm-visning och massa annat spännande! Så det ska jag absolut gå på!
Trots att det är extremt dyrt med eftergymnasial utbildning här i Japan, vare sig man väljer universitet eller senmon gakko, så har det blivit som en liten dröm för mig på sista tiden, kanske kan söka något stipendium eller något hade jag tänkt. Helst vill jag nog plugga i Tokyo då tror jag dock, jag menar jag älskar Nagoya och kan inte tänka mig ett bättre ställe vara utbytesstudent på, men när jag kommer tillbaks hit är det nog Tokyo som gäller. Yezzz!







Nu ska vi åka och äta middag alla tillsammans! Min värdsyster Erika som bor i Kyushu, ni vet, har kommit hem över jul och nyår så nu är vi full pott igen! ♥

Puss på er!
Moa

3 kommentarer: