fredag 2 juli 2010

I did not sign up for this


Hej. Mitt namn är Moa Enomoto och jag bor här i Japan med min familj där jag går i tredje klass på gymnasiet, det är mycket med prov och så men snart tar jag studenten och då ska jag läsa film på universitet i Tokyo! Yeeey. Sverige? Det är väl det där landet mitt i Europa bredvid Italien där de gör god choklad och klockor... inte? Aha det var Schweiz äsch hur ska jag veta var Sverige ligger har ingen relation till det anyways hah.


Eller inte...

Jag vet inte vad jag ska skriva mer än att jag har kommit in i en fas som består utav panik, ångest och vemod, och sen ångest igen. Det är nya avsked varje dag med olika personer och saker jag gör för sista gången och jag vet inte vad. Hur kan tiden ha gått så fort? Jag förstår ingenting. Hallå liksom!

Jag försöker göra det bästa av varje dag nu. Förlåt för blogguppehåll men jag kan ju inte sitta framför datorn nu när det finns kompisar att ta purikura med och brorsor att brottas med! Haha. Tänkte bara ladda upp lite bilder från senaste tiden och så.

Jonathan är redan hemma, åkte hem för en vecka sen. Nu är jag alldeles själv... vi har haft en massa avskedspartyn för mig i skolan, egentligen slutar jag inte förens nästa tisdag men det blev så ändå. Ett var på engelskan där alla klasskompisar fick i tur och ordning säga några ord till mig på engelska, vilket var det mest rörande jag har varit med om. Förlåt, men tänk er själva en klass japanska flickor som med otillräcklig, japansk engrish kämpar för att uttrycka sina känslor, vilket resulterar i saker som:
"Moa, when I saw you for first time I thought you're so pretty"
"Moa, I need you I love you I miss you"
"Thank you for coming to Japan"
"I will never forget you"
"I just... love you!"
"I want to become like you"
"I'm so happy to see you"
Det kanske inte är så svårgissat att jag basically satt med tårarna rinnandes ner som en flod för kinderna, och då är det ändå inte ens sista dagen i skolan! Sen bad läraren alla att göra det en gång till på japanska, vilket var såååå mycket värre... Vi var i stort sett 23 stycken tjejer som satt och storgrät i klassrummet och allas ord värmde såå mycket... Alla sa att jag för alltid skulle vara en del av klass 3-11, och att de alla älskade mig så mycket och skulle sakna mig, och att de beundrade mig för min japanska och för mitt mod att bo utomlands ett helt år... Ahh. Jag grät sjukt mycket. Var tvungen sen själv att säga några ord, men fick knappt fram någonting för alla tårar. Haha!
Avskedspartyt på japansk historia var lite bättre, haha. Läraren hittade på en quiz om mig och om Sverige (med min hjälp förstås) som alla fick göra, och de som vann fick priser och massa. Och alla fick ta med sig godis som vi alla åt, och sen fick jag välja det godaste godiset och den som hade köpt det vann "Moa-priset". Haha! Det var jättekul!
Imorgon ska de ha avskedsparty för mig inne i Nagoya, vi ska gå och äta Okonomiyaki alla tjejer tillsammans. Ska bli superkul! Egentligen skulle vi gå på zoo också men det är regnsäsong nu och ska regna imorgon så det blev inställt. Lite synd men jag ser fram emot okonomiyakin! Hehe. Ååååh vad jag älskar min klass! Minns hur besviken jag var när jag fick reda på att det var en flickskola, men oj vad jag inte kan tänka mig att gå någon annanstans nu... Älskar alla så mycket att det gör ont! Faktum är att en stor del faktiskt är beredda att gå upp supertidigt dagen jag åker hem, för att kunna säga hejdå till mig på flygplatsen... aaaah hjärtat brister!

På söndag blir det BBQ och avskedsparty med min värdfamilj och lite familjevänner. Min äldste värdbror Yuudai, hans fru Miki och Hinata-chan kommer till exempel!! Jaaaaa! Och Mizuki, Kaorus kompis. Vi ska köpa med oss en vattenmelon och göra den kända japanska leken att binda för ögonen och försöka träffa vattenmelonen med ett baseball-trä, på min begäran! Haha. Sen på kvällen ska vi tända fyrverkerier också. Yay!

På måndagen ska jag betala skoluniformen i skolan och få mitt "Du har klarat av ditt utbytesår"-certifikat av Mori-sensei. Ahh... Det från EF har jag redan fått med posten, inklusive min flygbiljett. (Ah, ångest ångest ångest!)

Igår träffade jag min gamla värdfamilj för att säga upp telefonkontraktet. Byebye keitai! Fast jag kan fortfarande använda den faktiskt, till att ta bilder och sånt så det är chill. Bara inga fler mejl eller samtal eller läsa japanska keitai-noveller eller Harry Potter fanfiction på tågen nå mer... SNYFT. Det var helt okej att träffa dem, lite awkward kanske men men. Vi gick och åt sushi på en superdyr restaurang för sista gången och jag åt räkhuvuden och bläckfiskhuvuden och fiskägg och ål (unagi!!) och krabb-miso och massa annat. Sen kom min underbaraste finaste Kaoru och hämtade mig och jag sa hejdå till gamla värdfamiljen för sista gången. Ska inte säga för mycket men är jag glad över att ha fått byta värdfamilj? JA.

Åhhh jag tycker så mycket om min nuvarande värdfamilj att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Min fina värdpappa som alltid blir låtsasarg på mig när jag pratar oartig killig japanska, och som sa "men vad sitter du och säger" när jag sa "pappa, jag älskar dig!", hahahahahaha. Och min otroligt snälla underbara värdmamma som ser mig som sin riktiga dotter och syr kläder till mig och lär mig laga japansk mat, kommer sakna henne såååååååååå mycket. Och mina brorsor!! AAAAAH HUR SKA JAG KUNNA SKILJAS FRÅN MINA VACKRA BRÖDER? Tsubasa som kommer och hämtar mig på skolan i sin bil bara för att jag alltid drömt om att bli hämtad av en snygg kille och vinka till mina kompisar genom fönsterrutan sen på väg därifrån, haha, och som tar med mig till svenska affärer han hittat och kallar mig för "den svenska skönheten" när han är med sina vänner. Hihi! Och Kaoru, min andra halva...! Mitt allt! Min fina gitarrspelandes, Haruki Murakami-citerande bror med det största hjärtat ni kan tänka er... Aaah.

Haha förlåt alla, det här blev verkligen någon slags kärleksförklaring till mitt liv här. Men jag tror inte att jag kommer hinna skriva så mycket innan jag åker hem, så jag tog chansen nu när mina brorsor är ute och mina värdföräldrar har somnat i soffan och jag själv ligger hemma förkyld igen (min kropp bryter ihop typ en gång i veckan nuförtiden...!). Kommer sakna allting här så galet mycket! Men jag ska komma tillbaks, det är ett som är säkert...! Åren går fort! Och vännerna och familjen jag har fått här är inte personer jag kommer glömma i första taget. Nästa World Cup om fyra år ska jag se tillsammans med min japanska familj, det har vi lovat, för då är jag 20 och är redan här igen och pluggar film, hah! (Btw så förlorade ju Japan mot Paraguay! Chock! Men alla är stolta över att de lyckades ta sig så långt så det är inte så sorgligt ändå)

Så! Här kommer lite bilder från när vi var i Kyoto förra veckan, och sen veckan innan när vi åkte till huset som är byggt efter Satsuki och Mei-chans hus i Totoro-filmen! Enjoy!












9 dagar tills att jag åker hem... Galet. Ska bli jättekul att träffa er därhemma igen, även om det känns för jävligt att lämna allt här. Längtar efter svensk sommar! Pallar inte fuktigheten ute och den iskalla luftkonditioneringen inomhus här... Säkert därför jag blivit förkyld. Gyah!

Stora kramar från Moa, japanen ♥

PS! Två till coola bilder från hårmodellseventen:


6 kommentarer:

  1. Min allra älskade japanska-dotter... Kalle läste högt ur din blogg och det här senaste inlägget är så rörande fint. Du beskriver ditt år, din japanska upplevelse, alla dina nya relationer, historia, ja allt på ett helt fantastiskt sätt. Jag kände mig tårögd och jag lovar att ta hand om dig när du kommer hem. Vi ska vårda din japanska kärlek! Njut nu av dina dagar och så finns vi här med öppna famnen när du kommer hem. Och den svenska sommaren ÄR faktiskt härligt. Jordgubbarna har aldrig varit godare, solen värmer alldeles lagom, ett dopp i kalkis är uppfriskande och din säng ligger bäddad och där får man ligga hela dagarna om man vill..... Kram från Mamma.

    SvaraRadera
  2. Håller med mamma, du skrev så vackert om dina känslor för att komma hem och dina känslor om att lämna ditt älskade japan. jag grät för din skull, ja vet hur det känns och jag lovar, det känns 100ggr bättre när man åker tillbaka dit <3 då känns det som det man hade i sitt utbytesstudentår fanns på rikigt och det är ens eget föralltid! hoppas du får underbara slutveckor med din familj och kompisar! älskar dig, från clara

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint du skrivit! Du delar verkligen med dig! Tack för att jag fick läsa och dela dina upplevelser.
    /faster Gunnel

    SvaraRadera
  4. Älskling!
    Du har verkligen beskrivit dina känslor in för avresan så fint och öppet, jag förstår verkligen hur det känns...
    Lycka till med resan, vi ses på söndag kväll, hälsa din fina värdfamilj från mig!
    Puss pa

    SvaraRadera
  5. Gud vilken fin text!!
    Och fett söt du är på bilderna! Hehe ser ut som en japan fast med brunblont hår! :D

    Kram
    Hon med grön tröja från Gymnasiemässan :P
    (du vet 2 asiater som nästan såg ut som tvillingar)

    SvaraRadera
  6. haha tack paulina, det var så kul att stå och prata med er!

    SvaraRadera